Vláda schválila rozšíření přenesené daňové povinnosti
- Vláda schválila rozšíření přenesené daňové povinnosti
15. června 2015
Přenesená daňová povinnost, tzv. reverse charge, kdy DPH nepřiznává prodejce, ale odběratel, se od července rozšíří na další zemědělské plodiny. Počítá s tím nařízení, které dnes na návrh ministerstva financí schválila vláda. Vyplývá to z informací na vládních internetových stránkách. Cílem je sjednotit režim se Slovenskem tak, aby se zabránilo přesunu daňových podvodů do Česka. Slovensko uplatňuje režim přenesení daňové povinnosti u zemědělských komodit ve větším rozsahu než Česko. Proti návrhu byl ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL).
Nově se tak povinnost bude týkat všech zemědělských komodit zahrnutých v kapitolách 10 a 12 společného celního sazebníku EU. Jde o další obiloviny, jako jsou například pšenice a žito, a dále o arašídy, lněná semena nebo chmel.
Od letošního dubna se reverse charge využívá u vybraných položek obilovin, olejnatých semen, technických plodin a cukrové řepy. Jde například o kukuřici, sojové boby a semena řepky.
"Navrhuje se rozšíření nařízení vlády shodně se Slovenskou republikou, a to především z důvodu prevence před přenesením krácení daní z jiných členských států na území České republiky," uvádí zpráva k nařízení. Slovensko uplatňuje od 1. ledna 2015 režim přenesení daňové povinnosti v oblasti zemědělských komodit ve větším rozsahu než Česká republika, a to právě na všechny položky zahrnuté v kapitole 10 a 12 společného celního sazebníku.
Přenesená daňová povinnost je založena na principu, že v případě poskytnutí služeb nebo zboží nepřiznává DPH prodejce, ale odběratel. Prodejce vystaví daňový doklad, kde proti běžnému daňovému dokladu neuvede výši DPH. Místo toho uvede, že výši daně je povinen doplnit a přiznat odběratel. Cílem opatření je zamezit podvodům a spekulacím v souvislosti s platbou DPH. Opatření se ale netýká koncových drobných spotřebitelů, ale je to opatření na úrovni plátců DPH, tedy firem a podnikatelů.
Na dodání zemědělských komodit, jejichž celková částka daně nepřekročí 100 tisíc korun, se přenos daňové povinnosti nevztahuje. "Vadí mi limit 100 tisíc korun, dle mého názoru by měl být vyšší. Toto opatření pouze zvýší administrativní zátěž převážně pro malé a střední zemědělce," uvedl po jednání kabinetu ministr zemědělství Marian Jurečka. Podle kritiků vládní nařízení, které předkládal ministr financí a majitel Agrofertu Andrej Babiš (ANO), pomůže hlavně exportérům obilovin a olejnin.
Povinnost se nyní uplatňuje vedle některých zemědělských plodin při dodání mobilních telefonů, mikroprocesorů, herních konzolí, některých druhů odpadů, stavebních a montážních prací nebo u obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů.
Opatření se bude dále rozšiřovat. Od letošního září se přenesená daňová povinnost bude uplatňovat u cukrové řepy a od ledna 2016 bude platit při dodání nemovité věci plátci DPH. - Vláda schválila zkrácení lhůty na nahlášení dovozového masa
15. června 2015
Lhůta pro hlášení dovozů potravin živočišného původu před příchodem zboží se zkrátí ze dvou na jeden den, a to od srpna. Vláda dnes totiž zrušila nařízení, které nahlašovací povinnost od loňského 3. října prodloužilo. Vyplývá to z předběžných výsledků jednání kabinetu. Cílem je zjednodušit podnikatelské prostředí.
"Ministerstvo zemědělství ke zrušení přikročilo na základě analýzy rizik na trhu v oblastech dovozu potravin a potravinářství," řekl dříve ČTK mluvčí ministerstva Radek Melichar. Sjednotí se tak lhůta pro nahlášení rostlinných i živočišných komodit na jeden den.
Ministerstvo si již v únoru přálo, aby se lhůta zkrátila co nejdříve, tehdy hovořilo o dubnu či květnu.
Státní veterinární správa upozornila, že u rychloobrátkového zboží byla dvoudenní lhůta vyhovující, protože se stávalo, že když kontrola přišla, zboží už bylo uvedené na trh. V některých případech ale nebylo možné dva dny dodržet. "Není možné požadovat takto dlouhou lhůtu pro některé potraviny, jako jsou například čerstvé ryby, které 48 hodin před příjezdem k příjemci ještě plavou v moři," řekl ČTK mluvčí veterinářů Petr Pejchal, podle kterého by měl nový stav vyhovovat všem.
Prodloužení lhůty na dva dny platí od loňského 3. října. Dovozci od té doby musejí do formuláře uvádět také informaci o předpokládané prodejní ceně výrobku. Zpřísnění mělo podle ministerstva zemědělství mimo jiné zabránit možnému zavalení českého trhu potravinami za dumpingové ceny v důsledku ruského embarga na jejich dovoz ze zemí Evropské unie.
Zkrácení na den je kompromisní variantou, dovozci a zpracovatelé delší lhůtu od jejího zavedení kritizovali kvůli administrativní zátěži. Česká televize v lednu uvedla, že by chtěli, aby dovozy nemuseli předem hlásit vůbec. - Vláda schválila koncepci veřejné doprav do roku 2020
15. června 2015
Vláda schválila koncepci ministerstva dopravy týkající se veřejné dopravy do roku 2020. ČTK to řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Materiál označovaný jako bílá kniha veřejné dopravy obsahuje návrhy na možné změny ve financování regionální železnice, zefektivnění plánování jízdních řádů, nebo například návrh na veřejnou podporu výstavby parkovišť u železničních stanic.
Návrhy na změny ve fungování veřejné dopravy vycházejí ze 31 dotazů, které úřad rozeslal krajům a obcím, které jsou spolu s ministerstvem nejvýznamnějšími objednateli veřejné dopravy, dopravním společnostem, Hospodářské komoře nebo akademické obci. Na základě jejich odpovědí ministerstvo zvažuje převedení financování třetiny regionálních spojů, které doposud financují kraje z vlastních peněz na ministerstvo dopravy. To dosud financuje prokazatelné ztráty v dálkové železniční dopravě a nově by tak mohlo mít na starosti i financování rychlých a regionálních páteřních vlaků.
Pro tento návrh se ale vyjádřily pouze čtyři kraje, většina je pro zachování stávající podoby, kdy regionální dopravu objednávají a financují kraje a rychlíky stát prostřednictvím ministerstva, uvedl v materiálu úřad. Změny uvedené v koncepci jsou podle ministerstva zatím pouze ve fázi návrhu, o kterém se má do budoucna diskutovat. Otázkou financování železnice, podobně jako i dalšími body z bílé knihy, se proto má v budoucnu zabývat vláda vždy samostatně.
Zefektivněním by podle ministerstva dopravy měl projít systém plánování krajských jízdních řádů. Ty by nově měly jednotlivé kraje posílat k připomínkování sousedním krajům a zároveň obcím, které objednávají vlastní obecní veřejnou dopravu. Pokud by se jednotliví objednatelé nedokázali shodnout tak, aby na sebe spoje navazovaly, mělo by mít poslední slovo právě ministerstvo dopravy. To by ve věci vydalo takzvané mediační stanovisko. Sice by pro objednatele dopravy nebylo přímo závazné, museli by ale vysvětlit, proč toto stanovisko neakceptovali.
Podmínku zapojit se do plánování veřejné dopravy, a tím zlepšit návaznost, spojů by podle návrhu ministerstva měly mít nově obce s počtem obyvatel nad 15 tisíc. Zlepšit pro lidi cestování hromadnou dopravou rovněž resort navrhuje vytvořením státem garantovaného internetového vyhledávače spojení. Ten by měl obsahovat veškeré dostupné spoje a zároveň by jako veřejná služba měl být chráněný před komerčními vlivy. Neměl by proto preferovat některé dopravce, jejichž spoje by pak automaticky řadil na přední pozice výběru. Tak je to například u internetového vyhledávání stránek, kdy se mezi prvními objevují placené odkazy, uvedlo ministerstvo. - Od ledna nebude potřeba známka na čtyřech úsecích dálnic
15. června 2015
Od příštího roku nebudou řidiči potřebovat dálniční známku na čtyřech úsecích, které chce ze zpoplatněné dálniční sítě vyjmout ministerstvo dopravy. Jde o krátké úseky dálnic u Brna, Mladé Boleslavi nebo Mezna na Táborsku. O záměru dnes vládu informoval ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Úřad nyní začne pracovat na administrativních úkonech spojených s přípravami na jejich vyjmutí, uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.
"Když jedete po silnici číslo 16 z Mělníka do Jičína, musíte kolem Mladé Boleslavi jet kus po R10, abyste mohli pokračovat na Jičín. Podobně slouží D1 pro spojení silnic první třídy u Brna a také obchvat Tábora je zároveň i trasou silnice 1/19," uvedl ministr dopravy Ťok. Vyjmutí z poplatku se týká pouze osobních vozidel. Pro vozy těžší než 3,5 tuny se od příštího roku nic změnit nemá.
Od ledna 2016 navrhuje resort dopravy konkrétně vyjmout ze zpoplatnění 28kilometrový úsek dálnice D1 Kývalka - Brno, Brno - Holubice mezi exity 182 a 210. Dalšími úseky jsou tři kilometry dálnice D3 Mezno - Čekanice, sedm kilometrů rychlostní silnice R6 Jesenice - Cheb sever mezi exity 162 a 169 a sedm kilometrů rychlostní silnice R10 Mladá Boleslav, Bezděčín - Mladá Boleslav.
Ministerstvo nepředpokládá výrazný propad tržeb pro rok 2016, protože vyjmuté úseky budou nově používat především řidiči, kteří dosud tato místa objížděli po silnicích nižších tříd.