č. 4665/2025 Sb. NSS, Dotace: soulad projektu s právní úpravou; střet zájmů Garance
č. 4665/2025 Sb. NSS
Dotace: soulad projektu s právní úpravou; střet zájmů
k § 4c zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů
Stanoví-li pravidla pro poskytnutí dotace, že projekt musí být v souladu s příslušnou právní úpravou od okamžiku podání žádosti o dotaci do konce lhůty vázanosti projektu na účel, pak toto pravidlo platí také pro zákaz střetu zájmů ve smyslu § 4c zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů. Uvedenou podmínku proto musí žadatel splňovat po celou dobu vyřizování žádosti o dotaci.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 15. 1. 2025, čj. 10 Afs 157/2024-62)
Prejudikatura: č. 3324/2016 Sb. NSS; nález Ústavního soudu č. 148/2020 Sb.
Věc: Vodňanské kuře, s. r. o., proti Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu o ukončení administrace žádosti o dotaci, o kasační stížnosti žalobkyně.
Spornou otázkou, kterou Nejvyšší správní soud posuzoval v tomto řízení, byla důvodnost ukončení administrace žádosti žalobkyně o dotaci podanou na projekt s názvem Výkrm brojlerů - Mikulovice. Důvodem tohoto rozhodnutí byla okolnost, že při poskytnutí dotace by došlo v důsledku existence střetu zájmů ve smyslu § 4c zákona o střetu zájmů (ve znění účinném do 31. 12. 2022) k poskytnutí dotace v přímém rozporu s platnými a účinnými právními předpisy dle čl. 6 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1303/2013 o společných ustanoveních o Evropském fondu pro regionální rozvoj, Evropském sociálním fondu, Fondu soudržnosti, Evropském zemědělském fondu pro rozvoj venkova a Evropském námořním a rybářském fondu, o obecných ustanoveních o Evropském fondu pro regionální rozvoj, Evropském sociálním fondu, Fondu soudržnosti a Evropském námořním a rybářském fondu a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 1083/2006, a zároveň by tím došlo k porušení kapitoly 4 písm. k) obecné části A Pravidel, kterými se stanovují podmínky pro poskytování dotace na projekty Programu rozvoje venkova na období 2014 - 2020 pro 10. kolo příjmu žádostí, čj. 19226/2020-MZE-14112 (dále jen Pravidla).
Žalobkyně podala dne 29. 7. 2020 žádost o dotaci. Žalovaný podanou žádost o dotaci řádně zaregistroval, následně však dne 11. 6. 2021 žalobkyni informoval o pozastavení administrace žádosti o dotaci, a to s ohledem na auditní šetření a politickou činnost historického zakladatele skupiny AGROFERT, Ing. Andreje Babiše, který byl v okamžiku zahájení auditu předsedou vlády ČR.
Dne 17. 12. 2021 Ing. Babišovi zanikl výkon funkce člena vlády a přestal být veřejným funkcionářem ve smyslu § 2 odst. 1 písm. c) zákona o střetu zájmů.
Dne 27. 1. 2023 vydal žalovaný rozhodnutí o zamítnutí dotace, proti němuž se žalobkyně bránila žalobou podanou u Městského soudu v Praze, kterou soud zamítl rozsudkem ze dne 24. 6. 2024, čj. 17 A 25/2023-140.
Proti rozsudku městského soudu podala žalobkyně (stěžovatelka) kasační stížnost, v níž mimo jiné tvrdila, že k pozastavení administrace došlo v důsledku auditního šetření a politické činnosti zakladatele skupiny AGROFERT Ing. Andreje Babiše, který byl v okamžiku zahájení auditu předsedou vlády. V době samotného rozhodování žalovaného však byla situace již jiná, a rozhodnutí žalovaného tak bylo založeno na odlišném a…