4.3.1
Změna financování nepedagogických pracovníků
Ing. Zdeněk Morávek
Na úvod uveďme, že současný systém je nastavený tak, že pedagogickou práci financuje MŠMT systémem Phmaxu a nepedagogickou práci financuje také MŠMT rozpisem na ředitelství a prostřednictvím krajských normativů. Takto to bude fungovat do konce roku 2025, velká změna přichází od 1. 1. 2026. Změnu přináší tzv. velká novela školského zákona (zákona č. 561/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) provedená zákonem č. 267/2025 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony. Příslušné změny jsou obsaženy v novele § 160 školského zákona.
Podle nových pravidel bude pedagogická práce financována stejně jako doposud, nepedagogická práce ale bude v plné míře financována zřizovatelem. To, mimo jiné, znamená, že prostředky rozpočtované ze státního rozpočtu na platy učitelů budou využity pouze na financování pedagogické práce a nebude docházet k přesunům za účelem dofinancování práce nepedagogické.
Důvodem změn má být skutečnost, že zřizovatelé umí posoudit a řídit efektivitu provozu škol, včetně nepedagogické práce, lépe než stát, protože znají podmínky konkrétní školy. Úspory z vyšší efektivity může obec investovat dále do školství (např. zlepšit odměňování). Argumentem je také možnost koncentrace služeb, které obec již nyní zajišťuje (technické služby, společná ICT správa, účetnictví, právní služby, administrace projektů).
Stát se v rámci nového systému zavazuje financovat pouze pedagogickou práci ve veřejných školách a školských zařízeních, zatímco zřizovatelé, tedy obce, kraje a dobrovolné svazky obcí, budou odpovídat za nepedagogickou práci, většinu ostatních neinvestičních výdajů a provozní náklady. Změna umožní zřizovatelům lépe plánovat rozpočet a zaměřit se na optimalizaci provozních činností.
V souvislosti s přijatými změnami je potřeba také upozornit, že motivačním bonusem ve výši 20 % v rozpočtovém určení daní bude podpořena také spolupráce obcí v oblasti svazkových základních škol.
MŠMT uvádí, že objem prostředků pro obce a kraje na nepedagogické pracovníky, jako jsou školníci, kuchařky či administrativní pracovníci, je garantován automatickou valorizací spojenou s výnosem z daní v souladu s ekonomickým vývojem. Obce a kraje v roli zřizovatelů získají možnost spolurozhodovat o zajištění nepedagogických činností, což jim umožní pružně reagovat na potřeby jednotlivých škol a efektivněji plánovat provozní náklady.
S převodem povinností musí být doprovázen i převod finančních prostředků na jejich zajištění. Příslušná úprava je obsažena v novele zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, ve znění pozdějších předpisů, kde dochází ke zvýšení tzv. školského RUD z 9 % na 15,15 %, hrubý odhad je, že by se měl zvýšit na cca 35 tis na jednoho přepočteného žáka, kdy v roce 2025 je 20 580 Kč (navýšení o cca 78 %).
Na stránkách MŠMT je kalkulačka, kde je možné zjistit předpokládanou částku na…