8.5.1 
Zdanění prodeje obchodních podílů a cenných papírů 
 
  Ing. Zdeněk Morávek 
 Jedná se o poměrně složitou oblast, která prošla v poslední době několika změnami, a to zejména v souvislosti se zákonem č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů. Změny se týkaly podmínek osvobození těchto příjmů. 
 Nejdříve stručně zrekapitulujme, jaký byl vývoj této úpravy. Při výkladu předpokládáme, že se jedná o cenné papíry a podíly, které fyzická osoba nezahrnula do svého obchodního majetku. Pokud by tyto cenné papíry a podíly součástí obchodního majetku byly, což u fyzických osob není v praxi příliš časté, potom by tyto příjmy byly zdaněny jako příjmy ze samostatné činnosti podle § 7 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů a osvobození by nebylo možné uplatnit. Jenom doplňme, že z těchto příjmů by se za těchto okolností odvádělo také sociální a zdravotní pojištění. 
 Před účinností konsolidačního balíčku platilo, že pokud fyzická osoba prodává cenné papíry nebo podíly a nemá je zařazené v obchodním majetku ve smyslu § 4 odst. 4 ZDP, bylo nutné pro účely osvobození řešit samostatně příjmy z prodeje cenných papírů a samostatně příjmy z prodeje převodu obchodních podílů. Od 1. 1. 2025 tomu tak již není. 
 V případě prodeje cenných papírů (nezařazených do obchodního majetku) jsou od daně osvobozeny příjmy do výše 100 tis. Kč v daném zdaňovacím období. Pokud nebyla překročena tato hranice, byly příjmy z prodeje cenných papírů osvobozeny od daně v plné výši, bez dalších podmínek, a to v souladu s § 4 odst. 1 písm. w) ZDP. Pokud je tato částka překročena, potom je nutné zkoumat splnění tříletého časového testu podle § 4 odst. 1 písm. x) ZDP. Příjem z prodeje cenných papírů, které poplatník vlastnil déle než 3 roky, byl od daně osvobozen, příjem z prodeje cenných papírů, které tento časový test nesplňují, představoval zdanitelný příjem podle § 10 odst. 1 písm. b) ZDP, jednalo se tedy o ostatní příjem. Proti tomuto příjmu bylo možné uplatnit pořizovací cenu (nabývací cenu) cenných papírů a výdaje související s uskutečněním převodu cenných papírů. Časový test se posuzoval u každého cenného papíru samostatně. 
 V případě příjmů z prodeje obchodních podílů byl tento příjem osvobozen, pokud doba mezi nabytím a prodejem přesahuje dobu 5 let. Den nabytí se u podílů (účasti) společníka na obchodní korporaci den vzniku korporace, tj. den zápisu do obchodního rejstříku v případě zakládajícího účastníka korporace považuje:
  -  den zápisu zvýšení kapitálu korporace do obchodního rejstříku v případě nového společníka, který přebírá závazek k novému vkladu do již existující korporace, 
-  den účinnosti smlouvy o převodu podílu v případě nabytí podílu převodem od jiného společníka, 
-  v případě zděděného podílu na korporaci vzniká dědické právo smrtí zůstavitele (§ 1479 OZ). Podle § 185 ZŘS, potvrdí soud nabytí dědictví ke dni vzniku dědického práva, popřípadě dnem, kdy pominulo odsunutí dědického práva následného dědice, jde-li o dědice, jehož dědické právo bylo podmínkou, doložením času nebo jinak odsunuto; jde-li o dědění ze zákona, v případě dědění ze závěti nebo podle dědické smlouvy může být nabytí dědictví vázáno na splnění stanovené podmínky, 
-  den vyhotovení dokumentu, kterým byla oprávněná osoba seznámena s výší majetkových podílů ve smyslu § 9 zákona č. 42/1992 Sb., o úpravě majetkových vztahů a vypořádání majetkových nároků v družstvech, ve znění pozdějších předpisů (dále jen “TransfZ").  
Okamžikem úplatného převodu je den, kdy smlouva o převodu podílu nabude účinnosti. Pokud doba mezi okamžikem převodu a nabytím přesáhne 5 let, je příjem z převodu podílu osvobozen, a to bez dalších podmínek. Je ale v této souvislosti nutné upozornit na povinnost podat oznámení o osvobozených příjmech, pokud osvobozený příjem přesáhne částku 5 mil. Kč, a to v souladu s § 38v ZDP. 
 Pokud podmínky pro osvobození nebyly splněny, je nutné tento příjem považovat za zdanitelný příjem podle § 10 odst. 1 písm. c) ZDP. Oproti tomuto příjmu je možné jako výdaj uplatnit nabývací cenu podílu, která je definována v § 24 odst. 7 ZDP. 
  NahoruZměny od 1. 1. 2024
 S účinností od 1. 1. 2024 došlo ke změně § 4 odst. 1 písm. t) ZDP. Před účinností konsolidačního balíčku platilo, že osvobozeny byly příjmy z úplatného převodu cenných papírů a příjem z podílů připadajících na podílové listy při zrušení podílového fondu, pokud úhrn těchto příjmů u poplatníka nepřesáhl ve zdaňovacím období částku 100 000 Kč. To znamená, že se všechny tyto příjmy sečetly a testovaly na limitní částku 100 000 Kč. 
 Po účinnosti konsolidačního balíčku jsou tyto dva druhy příjmů, tj. příjmy z úplatného prodeje cenných papírů (1) a příjmy z podílů připadajících na podílové listy při zrušení podílového fondu (2), testovány na limit 100 000 Kč samostatně. Navíc tento limit se u těchto příjmů aplikuje odlišně, v případě úplatného prodeje cenných papírů se posuzuje úhrn příjmů, ale v případě podílů připadajících na podílové listy při zrušení podílového fondu se posuzuje každý jednotlivý příjem samostatně. 
 Pokud by v případě příjmu z podílů připadajících na podílové listy při zrušení podílového fondu nebyly splněny podmínky pro osvobození, jednalo by se o příjem podle § 10 odst. 1 písm. f) ZDP, a jedná se o příjem zdaněný srážkou podle zvláštní sazby daně.  Pokud tento příjem plyne ze zahraničí, lze jej zahrnout do samostatného základu daně podle § 16a ZDP.    
  NahoruZměny od 1. 1. 2025
 S účinností od 1. 1. 2025 byl do § 4 ZDP doplněn nový odst. 3, který má následující znění: "Pokud úhrn všech příjmů osvobozených podle odstavce 1 písm. q) a příjmů z úplatného převodu cenného papíru osvobozených podle odstavce 1 písm. u) přesahuje 40 000 000 Kč ve zdaňovacím období, příjem osvobozený podle odstavce 1 písm. q) nebo příjem z úplatného převodu cenného papíru osvobozený podle odstavce 1 písm. u) není osvobozen v poměrné části vypočítané podle podílu části úhrnu těchto příjmů převyšující 40 000 000 Kč a úhrnu těchto příjmů." 
 K tomu je nutné doplnit, že ustanovení bylo novelizováno zákonem č. 32/2025 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s implementací předpisů Evropské unie v oblasti digitalizace finančního trhu a financování udržitelnosti, který nabyl účinnosti 15. 2. 2025. Podstatou změny je aplikace limitu 40 mil. Kč nejen na osvobozené příjmy z prodeje cenných papírů a obchodních podílů, ale také na osvobozené příjmy z úplatného převodu kryptoaktiva.
 S účinností od 1. 1. 2025 se tak významně omezuje osvobození příjmů z převodu cenných papírů a podílů, tyto příjmy se již neřeší odděleně, jako tomu bylo do konce roku 2024. 
 V případě příjmů z prodeje cenných papírů bude uplatněn následující postup:
 1. Nejdříve bude zjišťováno, zda není možné použít osvobození dle § 4 odst. 1 písm. t) ZDP, tedy osvobození příjmů do výše 100 000 Kč,
 2. následně budou zjišťovány podmínky osvobození podle § 4 odst. 1 písm. u) ZDP, tedy osvobození z titulu splnění časového testu 3 let, 
 3. výše takto osvobozených příjmů se sečte s osvobozenými příjmy z převodu podílů podle § 4 odst. 1 písm. q) ZDP,
 4. pokud tento součet přesáhne 40 mil. Kč, aplikuje se uvedené omezení osvobozeného příjmu podle § 4 odst. 3 ZDP, 
 5. to znamená, že osvobozena bude částka 40 mil. Kč a zbývající část bude zdanitelným příjmem. 
 6. V tuto chvíli předpokládáme, že poplatník nemá příjmy z prodeje kryptoaktiva. 
 Z pohledu uplatnění výdajů v souvislosti s touto úpravou byl také doplněn § 10 odst. 4 ZDP, a to tak, že je-li příjem zahrnut do základu daně jen zčásti z důvodu, že je zčásti od daně osvobozen, výdaje podle věty první snižují příjem jen v části odpovídající poměru, v jakém tento příjem není od daně osvobozen. 
 Zkusme problematiku ilustrovat na příkladu. 
  Poplatník prodal v roce 2025 podíl na s. r. o. za 40 mil. Kč, podíl byl vlastněn 20 let, jedná se tedy o příjem osvobozený od daně. Nabývací cena tohoto podílu činí 15 mil. Kč. 
 Současně poplatník prodal v roce 2025 cenné papíry za 20 mil. Kč, cenné papíry vlastnil od roku 2019, opět tedy splnil časový test a jedná se o příjem osvobozený od daně. Pořizovací cena těchto cenných papírů činí 15 mil. Kč. 
 Celkové příjmy poplatníka z prodeje cenných papírů a podílů v roce 2025 činí 60 mil. Kč, jedná se tedy o částku přesahující limit 40 mil. Kč, je tedy nutné aplikovat omezující pravidlo v § 4 odst. 3 ZDP. Osvobozeno od daně tedy bude z těchto příjmů 40 mil. Kč a přesahující částka, 20 mil. Kč, bude zdanitelným příjmem podle § 10 ZDP. 
 Nejdříve je nutné zjistit poměr osvobozených a neosvobozených příjmů, který činí 2/3 (40/60), znamená to tedy, že 2/3 příjmů z prodeje podílů a 2/3 příjmů z prodeje cenných papírů budou osvobozeny. Stejný poměr se aplikuje na straně výdajů. 
 To znamená, že z příjmů z prodeje podílů bude osvobozena částka 26 666 667 Kč, a zdaněna bude částka nad tuto hodnotu, tedy 13 333 333 Kč. K tomu bude uplatněna i odpovídající výše daňových výdajů, tedy 1/3 z 15 mil. Kč, tedy 5 mil. Kč. Rozdíl mezi zdanitelnými příjmy a daňovými výdaji tak v tomto případě bude 8 333 333 Kč. 
 Na příjmy z prodeje cenných papírů se aplikuje stejný poměr, tedy zdanitelný příjem bude 6 666 667 Kč a daňový výdaj 5 mil. Kč.  Rozdíl mezi zdanitelnými příjmy a daňovými výdaji tak v tomto případě bude 1 666 667 Kč. Celkově tak rozdíl mezi zdanitelnými příjmy a daňovými výdaji u tohoto poplatníka činí 10 mil. Kč. 
   K výše uvedenému je nutné upozornit na povinnost podat oznámení o osvobozených příjmech v souladu s § 38v ZDP, jedná se o osvobozený příjem vyšší než 5 mil. Kč. 
 Důležité je také upozornit na to, že při aplikaci úpravy § 4 odst. 3 ZDP není možné kompenzovat ztrátový prodej cenných papírů se ziskovým prodejem obchodního podílu (případně naopak). Zdaněna zůstane pouze zisková…