Input:

Regulace hazardu Garance

16.7.2013, , Zdroj: Verlag Dashöfer

11.8.1 Regulace hazardu

Mgr. Jan Břeň

Úvod

Problematika výherních hracích přístrojů, interaktivních videoloterních terminálů a jiných podobných her vzbuzuje dlouhodobě poměrně velké emoce na různých stranách – od jejich provozovatelů, osob závislých na těchto hrách (a jejich rodin) až po politiky, kteří hledají "správný“ přístup k regulaci těchto her.

Vzhledem k tomu, že popisovaná oblast je dost dynamická z hlediska změn právní úpravy, do které zasahuje poměrně výrazně i judikatura Ústavního soudu, je užitečné zmínit se o její aktuální podobě zakotvené v zákoně č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů, a to především z pohledu obce.

Je vhodné v úvodu uvést, že zákon č. 202/1990 Sb. není ve své terminologii zcela důsledný, a to v případě ledabylého zaměňování pojmů "obec“ a "obecní úřad“, kdy na několika místech používá pojem "obec“, byť z povahy věci a v kontextu ustanovení § 48a (působnosti stanovené obecnímu úřadu, úřadu městské části nebo úřadu městského obvodu podle tohoto zákona jsou výkonem přenesené působnosti) má být použit pojem "obecní úřad“. Příkladem zjevně nesprávného použití pojmu "obec“ místo správného použití pojmu "obecní úřad“ je § 46 odst. 1 písm. a) zákona č. 202/1990 Sb., podle kterého státní dozor nad dodržováním tohoto zákona provozovateli loterií a jiných podobných her (s výjimkou části šesté upravující odvod z loterií a jiných podobných her) vykonávají obce v případech, kdy vydávají povolení k provozování loterií a jiných podobných her (s výjimkou zmíněné části šesté). Vzhledem k tomu, že z hlediska systematiky zákona se jedná o státní dozor, nemohou pochopitelně státní dozor vykonávat obce (orgány obce) v samostatné působnosti, ale pouze obecní úřady v přenesené působnosti. K obdobnému závěru lze dojít i v případě § 48 odst. 1 písm. a) zákona č. 202/1990 Sb., podle něhož pokutu do výše 150 000 Kč uloží obec právnické osobě, která v jejím správním obvodu provozuje loterii, tombolu nebo výherní hrací přístroj bez povolení, které by byla oprávněna tato obec vydat, nebo je provozuje v rozporu s tímto zákonem, herním plánem nebo s podmínkami, které jí byly v povolení uloženy. I v této situaci bude pokutu ukládat nikoli obec (rada obce nebo starosta) v samostatné působnosti, ale obecní úřad v působnosti přenesené.

K uvedenému lze dodat, že na některých místech zákona je naopak použití pojmu "obec“ zcela v pořádku (např. zmocnění pro vydání obecně závazné vyhlášky obce podle § 50 odst. 4 zákona č. 202/1990 Sb.).

Některé základní pojmy

Peněžité nebo věcné loterie jsou takové hry, při nichž je provozovatelem vydán podle herního plánu určený počet losů s pořadovými čísly; jsou-li losy rozděleny do několika sérií, musí každá série obsahovat stejný počet losů a každý los musí být označen vedle pořadového čísla i označením série; prodejní cena losu každé loterie musí být stejná ve všech sériích; do slosování se zahrnou všechny vydané losy.

Tomboly jsou takové hry, při nichž se do slosování zahrnou pouze prodané losy; losy se prodávají a výhry vydávají v den a na místě slosování.

Výherním hracím přístrojem se rozumí kompaktní, funkčně nedělitelné a programově řízené technické zařízení s ovládáním určeným pouze pro jednoho hráče; u výherního hracího přístroje s programovým vybavením umožňujícím současnou hru na více hracích místech více hráčům je každé takové hrací místo rovněž považováno za samostatný výherní hrací přístroj.

Koncovými interaktivními videoloterními terminály se rozumějí zařízení připojená na funkčně nedělitelné technické zařízení centrálního loterního systému, jímž je elektronický systém tvořený centrální řídící jednotkou a místními kontrolními jednotkami; centrální řídící jednotka řídí veškeré herní procesy, losuje výsledky na základě uplatnění náhody, rozhoduje o všech výhrách a výhry okamžitě zobrazuje na interaktivním videoloterním terminálu, provádí správu vkladů vložených sázejícími a provádí veškerou administraci spojenou s průběhem hry; centrální řídící jednotka se musí vždy nacházet na státním území České republiky. Interaktivní videoloterní terminál je obsluhován přímo sázejícím a slouží pouze jako zobrazovací jednotka centrálního loterního systému.

Povolování loterií a tombol

Podle § 6 odst. 1 písm. a) zákona č. 202/1990 Sb. loterie a tomboly povoluje obecní úřad pro svůj správní obvod, v hlavním městě Praze úřad městské části a v územně členěných statutárních městech úřad městské části nebo městského obvodu v přenesené působnosti, jde-li o tombolu s herní jistinou do 50 000 Kč a věcnou loterii s herní jistinou do 200 000 Kč.

Na základě § 6 odst. 4 zákona č. 202/1990 Sb. platí, že u tombol provozovaných při slavnostech a zábavách, při nichž jsou výhry dotovány převážně z věcných darů členů pořádající organizace, rozhodne výjimečně o podmínkách provozování tomboly příslušná obec podle vlastního uvážení a místních poměrů. V tomto případě se tedy, vycházíme-li z doslovného znění zákona, zřejmě nejedná o rozhodnutí obecního úřadu v přenesené působnosti, ale o rozhodnutí obce, resp. příslušného orgánu obce v samostatné působnosti. Tímto orgánem je – pokud se má skutečně jednat o samostatnou působnost obce, a nikoli o působnost přenesenou, což není v důsledku zmatečného používání příslušných pojmů vůbec zjevné – rada obce, a to na základě zbytkové pravomoci v souladu s § 102 odst. 3 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, podle něhož rada obce zabezpečuje rozhodování ostatních záležitostí patřících do samostatné působnosti obce, pokud nejsou vyhrazeny zastupitelstvu obce. V obci, kde se rada obce nevolí, by v souladu s § 99 odst. 2 obecního zřízení tato pravomoc náležela starostovi obce. I v popisovaném případě by rada obce, popř. starosta, rozhodovala podle správního řádu (viz § 45 odst. 1 zákona č. 202/1990 Sb.).

Povolení k provozování výherních hracích přístrojů

V souladu s § 18 odst. 1 písm. a) zákona č. 202/1990 Sb. povolení k provozování výherních hracích přístrojů vydává na žádost obecní úřad pro svůj územní obvod, a to v přenesené působnosti.

Má-li být provozovatelem výherního hracího přístroje samotná obec ve svém územním obvodu, potom vydává povolení k provozování výherních hracích přístrojů krajský úřad [§ 18 odst. 1 písm. b) zákona č. 202/1990 Sb.].

Povolení se vydává nejdéle na dobu jednoho kalendářního roku. Po zaplacení správního poplatku orgán, který provoz výherního hracího přístroje povolil, vydá povolení a známku. Provozovatel je povinen známkou označit výherní hrací přístroj nejpozději do 15 dnů od začátku platnosti povolení na viditelném místě tak, aby nebylo možno známku poškodit. Náležitosti známky stanoví právní předpis, kterým je vyhláška č. 223/1993 Sb., o hracích přístrojích. Podle Sazebníku položky 21 zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, činí správní poplatek za vydání povolení k pro vozování loterie nebo jiné podobné hry 5000 Kč; změna předmětného povolení je podrobena správnímu poplatku ve výši 3000 Kč.

Rozpočtové aspekty loterií a jiných podobných her

Do konce roku 2011 bylo možné, aby obce zavedly místní poplatek za provozovaný výherní hrací přístroj ve smyslu § 10a zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích. Zákon č. 458/2011 Sb., o změně zákonů související se zřízením jednoho inkasního místa a dalších změnách daňových a pojistných zákonů, však tento místní poplatek s účinností od 1. ledna 2012 bez náhrady v zákoně č. 565/1990 Sb. zrušil. Zároveň přechodné ustanovení stanovilo, že správa předmětného místního poplatku po 1. lednu 2012 se za období před 1. lednem 2012 bude řídit i nadále dosavadní právní úpravou, tj. jak podle dosavadního znění zákona o místních poplatcích, tak samozřejmě i obecně závazných vyhlášek obce vydaných na základě tohoto zákona.

Zrušený místní poplatek za provozovaný výherní hrací přístroj byl s účinností od 1. ledna 2012 vtělen do nově zavedeného