Input:

Parkování vozidel na pozemku obce Archiv

13.5.2020, , Zdroj: Verlag Dashöfer

6.3.8 Parkování vozidel na pozemku obce

Mgr. Jan Břeň


Příklad

Obec zakoupila v roce 2018 pozemek vedený jako způsob využití: ostatní komunikace, druh pozemku: ostatní plocha. Pozemek koupila s věcným břemenem chůze a jízdy, jako přístup ke čtyřem rodinným domkům. Pozemek je neprůjezdný, končí u posledního domku. S tím nemá obec problém. Ty vznikly až nyní, kdy celý pozemek slouží jako jedno velké parkoviště pro vlastníky domů, jejich návštěvy a ostatní osoby z obce. Moje otázka zní: Je parkování na tomto pozemku přípustné?

Otázka možného parkování na pozemcích obce obecně souvisí s právním charakterem daného pozemku, tj. zda příslušný pozemek je pozemní komunikací ve smyslu zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o pozemních komunikacích"), či nikoliv.

Následující odpověď je rozdělena do dvou částí, když část I. popisuje variantu obecního pozemku jako pozemní komunikace, zatímco část II. se věnuje situaci, kdy obecní pozemek charakter pozemní komunikace nemá.

I) obecní pozemek jako pozemní komunikace

Pokud daný pozemek spadá do kategorie místních komunikací či veřejně přístupných účelových komunikací, bude se na něj vztahovat zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů. K záležitosti parkování vozidel na místních a účelových komunikacích, lze uvést, že povinnosti, které jsou spojeny se zastavením a stáním, jsou upraveny v § 25 až § 27 zákona o silničním provozu. V dané souvislosti je třeba odkázat na § 25 odst. 3 zákona o silničním provozu, podle něhož při stání musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 m pro každý směr jízdy; při zastavení musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 m pro oba směry jízdy.

Pokud tedy po stání vozidla nezůstane na příslušné pozemní komunikaci (místní či účelové), která je obousměrná, dopravní prostor široký nejméně 6 metrů (tj. nejméně 3 metry pro každý směr jízdy), pak mimo výjimek stanovených místní úpravou silničního provozu (např. parkoviště) nesmí na této pozemní komunikaci vozidlo stát.

Jestliže řidič vozidla poruší výše uvedené zákonné pravidlo, tak se uvedeným jednáním dopouští přestupku ve smyslu § 125c odst. 1 písm. k) zákona o silničním provozu ["Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že v provozu na pozemních komunikacích jiným jednáním, než které je uvedeno pod písmeny a) až j), nesplní nebo poruší povinnost stanovenou v hlavě II tohoto zákona."].

Podle § 124 odst. 11 písm. a) a d) zákona o silničním provozu Policie České republiky vykonává dohled na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích tím, že kontroluje dodržování povinností účastníků a pravidel provozu na pozemních komunikacích a podílí se na jeho řízení, a projednává příkazem na místě přestupky podle tohoto zákona (pokud by nedošlo k projednání přestupku Policií České republiky příkazem na místě, tak potom na základě § 125e odst. 1 zákona o silničním provozu přestupky podle tohoto zákona projednává obecní úřad obce s rozšířenou působností). V souladu s § 124 odst. 13 písm. b) zákona o silničním provozu příkazem na místě může obecní policie dále projednat přestupek podle tohoto zákona spáchaný nedovoleným zastavením nebo stáním vozidla na pozemní komunikaci.

Vzhledem k tomu, že Policie České republiky a obecní policie samozřejmě nejsou reálně schopny zajistit nepřetržitý dohled nad příslušnými pozemními komunikacemi, je možné příslušný zákaz o stání, resp. zastavení vozidel zajistit příslušným dopravním značením (např. osazením dopravních značek "B 28 Zákaz zastavení" ve smyslu vyhlášky č. 294/2015 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích). O jejich případném umístění by rozhodoval místně příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností na základě § 124 odst. 6 zákona č. 13/1997 Sb., o silničním provozu, který obecně stanoví místní a přechodnou úpravu provozu na pozemních komunikacích na silnici II. a III. třídy, místní komunikaci a veřejně přístupné účelové komunikaci a užití zařízení pro provozní informace na silnici II. a III. třídy, místní komunikaci a veřejně přístupné