Vyhodnocování situace dítěte a jeho rodiny vychází z individuálního přístupu k dítěti a provádí se na základě
a)
vyhodnocování situace dítěte, které zahrnuje
1.
zjištění míry ohrožení práv a zájmů dítěte,
2.
vymezení sociálních, zdravotních nebo jiných rizik, kterým je dítě vystaveno,
3.
posouzení úrovně tělesného a duševního vývoje dítěte s ohledem na věk dítěte,
4.
zhodnocení průběhu vzdělávání dítěte a předpokladů k dalšímu vzdělávání,
5.
určení a posouzení individuálních potřeb a zájmů dítěte,
6.
vymezení vlastností a určení schopností dítěte, popřípadě předpokladů k jejich získání,
7.
zjištění a zohlednění názoru a přání dítěte s ohledem k věku dítěte a jeho rozumové vyspělosti,
8.
další skutečnosti nezbytné pro hodnocení situace dítěte v konkrétním případě,
b)
vyhodnocování situace rodiny, které zahrnuje
1.
analýzu situace rodiny a rodinného prostředí,
2.
analýzu příčin krize v rodině,
3.
zhodnocení vztahu rodiče a dítěte,
4.
určení potřeb rodiny,
5.
určení možností rodiny, především vztahových, ekonomických a sociálních,
6.
určení výchovných kompetencí a předpokladů rodičů k výchově dítěte a zhodnocení možných rizik ve výchově dítěte,
7.
posouzení materiálních a finančních podmínek života rodiny,
8.
další skutečnosti nezbytné pro hodnocení situace rodiny v konkrétním případě,
c)
vyhodnocování širšího prostředí rodiny, které zahrnuje
1.
určení možností v širší rodině, včetně vztahových, ekonomických a sociálních možností a jejich využitelnost pro rodinu,
2.
určení možností v širším sociálním prostředí rodiny, včetně dostupnosti a kvality sociálních, zdravotních, výchovně-vzdělávacích a komunitních služeb a bezpečnosti lokality,
3.
další skutečnosti nezbytné pro hodnocení širšího prostředí rodiny v konkrétním případě.
(1)
Individuální plán ochrany dítěte obsahuje
a)
popis příčin ohrožení dítěte a důvody zahájení sociálně-právní ochrany,
b)
cíle navržených opatření, prostředky k jejich dosažení a ukazatele účinnosti jednotlivých opatření,
c)
rozsah navržených opatření nezbytných k ochraně dítěte a poskytnuté pomoci rodičům nebo jiným osobám odpovědným za výchovu dítěte,
d)
způsob naplňování navržených opatření, práv a zájmů dítěte v rozsahu sociálně-právní ochrany,
e)
metody práce s rodinou a rozsah intervencí a pomoci rodičům nebo jiným osobám odpovědným za výchovu dítěte při péči o dítě a při jeho výchově, které zahrnují
1.
posílení úlohy a funkce rodiny,
2.
rozvíjení pečovatelských a výchovných schopností rodiny,
3.
pomoc při sociálním začleňování rodiny,
4.
poskytování pomoci dětem umístěným v náhradní péči a jejich rodinám, poskytování pomoci osobám…