Input:

Ochrana ovzduší Archiv

27.2.2020, , Zdroj: Verlag Dashöfer

7.2 Ochrana ovzduší

Mgr. Veronika Vytejčková

Kvalita ovzduší má přímý vliv na lidské zdraví a bezprostředně ovlivňuje i stav ostatních složek životního prostředí a ekosystémů. Rozlišujeme ovzduší vnitřní, které se vyskytuje uvnitř budov a jiných objektů a ovzduší vnější. Předmětem právní úpravy práva životního prostředí je ovzduší vnější.

Ochranou ovzduší se podle § 1 odst. 1 zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZOOV), rozumí "předcházení znečišťování ovzduší a snižování úrovně znečišťování tak, aby byla omezena rizika pro lidské zdraví způsobená znečištěním ovzduší, snížení zátěže životního prostředí látkami vnášenými do ovzduší a poškozujícími ekosystémy a vytvoření předpokladů pro regeneraci složek životního prostředí postižených v důsledku znečištění ovzduší." Právní úprava si tedy neklade za cíl zakázat veškerou činnost znečišťující ovzduší, ale omezit jeho znečišťování na přijatelnou míru. Ochrana ovzduší je definována mimo jiné emisními a imisními limity. Zatímco emisí se rozumí vnášení jedné nebo více znečišťujících látek do ovzduší, imisí je třeba rozumět hmotnostní koncentraci znečišťující látky přítomné v ovzduší. Zákon o ochraně ovzduší rozlišuje zdroje znečišťování ovzduší na mobilní a stacionární. Stacionární zdroje dále dělí podle jejich významu na zdroje uvedené v příloze č. 2 k tomuto zákonu a stacionární zdroje v příloze neuvedené. Většinu kompetencí v oblasti ochrany ovzduší vykonávají orgány obce jako svou přenesenou působnost.

Ochrana ovzduší v přenesené působnosti obce

Obecní úřady a obecní úřady obcí s rozšířenou působností vykonávají státní správu na úseku ochrany ovzduší ve své přenesené působnosti jako orgány ochrany ovzduší. Orgány ochrany ovzduší se vyjadřují do jiných řízení jako dotčené orgány a samy vedou řízení o povolení provozu některých zařízení.

Úřad obce s rozšířenou působností "vydává závazné stanovisko k umístění, provedení a užívání stavby stacionárního zdroje neuvedeného v příloze č. 2" zákona o ochraně ovzduší podle jiného právního předpisu, například podle stavebního zákona č. 183/2006 Sb. nebo zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a státní báňské správě, ve znění pozdějších předpisů. Vydává-li závazné stanovisko krajský úřad k provedení stavby stacionárního zdroje uvedeného v příloze č. 2 ZOOV, obecní úřad je oprávněn k tomuto řízení vydat do 15 dnů ode dne doručení podkladů své vyjádření.

Obecní úřad může pro případ vzniku smogové situace vydat formou nařízení regulační řád, ve kterém omezí provoz silničních motorových vozidel. Smogovou situací se podle § 10 odst. 1 ZOOVrozumí stav mimořádně znečištěného ovzduší, kdy úroveň znečištění oxidem siřičitým, oxidem dusičitým, částicemi PM10 nebo troposférickým ozonem překročí některou z prahových hodnot uvedených v příloze č. 6 zákona za podmínek uvedených v této příloze. Regulační řád je možné pouze za předpokladu, že takovéto omezení může přispět ke snížení úrovně znečištění ovzduší v obci (§ 10 odst. 4 ZOOV). O vydání regulačního plánu informuje obec Ministerstvo životního prostředí, které obcím poskytuje odbornou pomoc při jejich zpracování (§ 10 odst. 4 ZOOV).

Rada obce může podle § 14 ZOOV za účelem omezení znečištění ovzduší z dopravy na svém území nebo jeho části opatřením obecné povahy vydaným v přenesené působnosti stanovit zónu s omezením provozu silničních motorových, tzv. nízkoemisní zónu. Do této zóny mohou posléze vjet pouze:

  • silniční motorová vozidla označená emisní plaketou s uvedením příslušné emisní kategorie podle prováděcího právního předpisu

  • silniční motorová vozidla uvedená v příloze č. 8 zákona o ovzduší

  • za určitých podmínek i silniční motorová vozidla označená emisní plaketou vydanou v jiném státě.

V opatření obecné povahy je obec povinna stanovit území nízkoemisní zóny, emisní kategorie vozidel, kterým je povolen vjezd a způsob označení těchto vozidel. Emisní plakety distribuují obecní úřady obcí s rozšířenou působností a ministerstvo, jejich výrobu zajišťuje Státní fond životního prostředí.

Nařízení vlády č. 56/2013 Sb., o stanovení pravidel pro zařazení silničních motorových vozidel do emisních kategorií a o emisních plaketách, stanoví:

  • způsob zařazení silničních motorových vozidel do emisních kategorií

  • vzory emisních plaket

  • pravidla pro označení silničního motorového vozidla příslušnou emisní plaketou

  • bližší podmínky distribuce emisních plaket a jejich cenu.

Obec může v opatření obecné povahy stanovit povolení vjezdu těm silničním motorovým vozidlům, jejichž provozovatel má trvalý pobyt na území nízkoemisní zóny. Na základě žádosti provozovatele vozidla může obec také povolit dočasnou nebo trvalou individuální výjimku ze zákazu k vjezdu za