Zapomněl(a) jste své osobní heslo? Neznáte své přístupové údaje?
Získejte přístup k tomuto placenému dokumentu zdarma.
Informace najdete pod ukázkou textu.
Mgr. Pavla Krejčí
Poručník je odpovědný za řádný výkon své funkce, tj. je odpovědný za řádný výkon svých zákonem či soudem stanovených povinností. K povinnostem poručníka blíže § 928 a dále § 934. K odpovědnosti poručníka při správě jmění viz § 942 a § 950.
Výkon funkce ze strany poručníka je pod veřejnou kontrolou, a to jak soudu, tak OSPOD. Povinnost dozoru ze strany soudu je zakotvena právě v komentovaném ustanovení. Za účelem výkonu dozoru musí poručník předkládat soudu pravidelné zprávy o osobě dítěte a jeho vývoji, dále zprávy o správě jmění dítěte a předkládat účty ze správy jmění dítěte (§ 934).
Omezení poručníka nad zákonem stanovený rámec
Pokud soud zjistí například nedostatky při správě jmění dítěte, může v souladu s § 928 odst. 2 omezit poručníka při správě jmění nezletilého nad zákonný rámec; takové omezení musí výslovně uvést v rozhodnutí o poručníkových právech a povinnostech podle § 928 (viz blíže výklad k tomuto ustanovení). Dále může soud v souladu s § 948 určit, jakým způsobem má poručník s jednotlivými částmi jmění nakládat, popřípadě jaký způsob nakládání se mu zakazuje.
Při zjištění nedostatků při výkonu poručenství může soud také přijmout některé z opatření uvedených v § 925; například napomenout poručníka nebo uložit poručníkovi omezení bránící škodlivým vlivům na výchovu dítěte, zejména zákazem určitých činností. V neposlední řadě může soud poručníka z funkce odvolat podle § 937. Další pravomoci soudu vyplývají ze zákona o sociálně-právní ochraně dětí – soud tak může například nařídit poručníkovi využít odbornou poradenskou pomoc (§ 13 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí) nebo může rozhodnout o dočasném odejmutí dítěte z péče poručníka (§ 13a zákona č. 359/1999 Sb.).
"To, že poručník vykonává svou funkci řádně a v zájmu dítěte, je povinen soud aktivně zjišťovat – z tohoto důvodu je povinen zprávy a účty prozkoumat a zkontrolovat, nikoliv je pouze formálně zařadit do spisu."1 Pokud bude mít soud pochybnosti a soudci nebudou stačit jeho odborné znalosti, může přizvat i znalce.
Dohled ze strany OSPOD
Povinnost dohledu ze strany OSPOD je pak zakotvena v § 19 zákona č. 359/1999 Sb., který ve vztahu k poručníkovi stanoví, že obecní úřad obce s rozšířenou působností sleduje vývoj dětí, které byly svěřeny do výchovy jiné osoby odpovědné za výchovu dítěte. Zaměstnanci obce s rozšířenou působností zařazení do obecního úřadu jsou přitom povinni navštěvovat rodinu, kde dítě žije, popřípadě jiné prostředí, kde se dítě zdržuje, nejméně jednou za 3 měsíce v období prvních 6 měsíců péče nahrazující péči rodičů a poté v souladu se zájmy dítěte podle potřeby, nejméně však jednou za 6 měsíců. I OSPOD má vůči poručníkovi řadu významných pravomocí, jak dosáhnout nápravy případně vadného stavu (viz k tomu § 13 zákona č. 359/1999 Sb.).
Převzetí funkce
Poručník se ujímá své funkce okamžikem, kdy je do své funkce jmenován, tedy okamžikem nabytí právní moci rozsudku soudu o jmenování poručníka. "Dnem právní moci rozsudku o jmenování poručníka rovněž přechází právo…