Input:

č. 1795/2009 Sb. NSS, Územní plánování: vymezení zastavěného území Garance

č. 1795/2009 Sb. NSS
Územní plánování: vymezení zastavěného území
Opatření obecné povahy: odůvodnění
k § 59 zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon)
k § 68 odst. 3 a § 174 odst. 1 správního řádu (č. 500/2004 Sb.)
k § 101 d soudního řádu správního
I. Podmínkou pro vymezení zastavěného území samostatným postupem dle § 59 stavebního zákona z roku 2006 je neexistence jakékoliv platné územně plánovací dokumentace typově odpovídající územnímu plánu dle citovaného zákona řešící dotčené území.
II. I v odůvodnění opatření obecné povahy je nutno uvést důvody výroku, podklady pro jeho vydání a úvahy, kterými se správní orgán řídil při jejich hodnocení a při výkladu právních předpisů (§68 odst. 3 a § 174 odst. 1 správního řádu z roku 2004). Nedostatek rozhodovacích důvodů způsobuje jeho nepřezkoumatelnost.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 16. 12. 2008, čj. 1 Ao 3/2008-136)
Prejudikatura: č. 740/2006 Sb. NSS, č. 968/2006 Sb. NSS.
Věc: Přemysl M. proti Zastupitelstvu obce Slapy o návrhu na zrušení opatření obecné povahy.

Úřad územního plánování na základě žádosti obce Slapy ze dne 27. 4. 2007 o pořízení vymezení zastavěného území doručil veřejnou vyhláškou návrh vymezení zastavěného území a vyzval dotčené osoby k uplatnění připomínek nebo námitek ve lhůtě 30 dnů ode dne jeho zveřejnění.
Navrhovatel ve svých námitkách k návrhu opatření obecné povahy uvedl, že navrhované vymezení zastavěného území v lokalitě Ždáň (k. ú. Přestavlky u Slap) neodráží všechny skutečnosti, které v dané lokalitě existují. Například na pozemku, jehož je spoluvlastníkem, je umístěna stavba přečerpávací jímky, která je součástí kanalizačního řadu lokality Ždáň. V navrhovaném vymezení však tato stavba, stejně jako v katastrální mapě, není zachycena. Návrh dále nerespektuje skutečnost, že na dané území vydal Krajský národní výbor v roce 1959 územní plán, který dosud nebyl zrušen a zůstává platným i ve smyslu § 187 odst. 1 stavebního zákona. Uvedl, že pátráním v archivech našel také textovou část územního plánu z roku 1959, z níž vyplývá, že platnost tohoto územního plánu nebyla časově omezena, a dále, že tento územní plán předpokládal další zástavbu oblasti Ždáň. Zastavěné území tak není třeba vymezovat.
Ministerstvo pro místní rozvoj ve vyjádření k otázce platnosti Podrobného územního plánu Přestavlky - Ždáň z roku 1959 konstatovalo, že ke zjištění, zda pro obec, která žádá o vymezení zastavěného území, byl vydán územní plán, a k posouzení jeho platnosti je kompetentní příslušný úřad územního plánování. Pro jeho správní uvážení, zda dotčená obec má ve smyslu § 59 odst. 1 stavebního zákona vydán platný územní plán, není významný způsob jeho vydání (rozhodnutí, usnesení, nařízení národního výboru, usnesení nebo vyhláška zastupitelstva či opatření obecné povahy). Podrobný územní plán Přestavlky - Ždáň je podle § 187 odst. 1 stavebního zákona nutno do 1. 1. 2010 a priori považovat za platný. Úřad územního plánování by se proto měl zabývat jeho vymezením ploch, a též porovnáním s intravilánem obce Slapy stanoveným ke dni 1. 9. 1966. Dále by měl úřad zkoumat, zda byl tento územní plán řešen pro celé