Input:

449/2021 Sb., Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 473/2012 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o sociálně-právní ochraně dětí Garance

č. 449/2021 Sb., Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 473/2012 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o sociálně-právní ochraně dětí
VYHLÁŠKA
ze dne 30. listopadu 2021,
kterou se mění vyhláška č. 473/2012 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o sociálně-právní ochraně dětí
Ministerstvo práce a sociálních věcí stanoví podle § 58b odst. 2 a 3 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění zákona č. 401/2012 Sb. a zákona č. 363/2021 Sb.:
Čl. I
Vyhláška č. 473/2012 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o sociálně-právní ochraně dětí, se mění takto:
1. § 1 včetně nadpisu zní:
㤠1
Zaměření a rozsah vyhodnocování situace dítěte a jeho rodiny
Vyhodnocování situace dítěte a jeho rodiny vychází z individuálního přístupu k dítěti, zahrnuje rozpoznání rizik, potřeb a ochranných činitelů a provádí se na základě
a)  popisu příčin ohrožení dítěte a důvodů zahájení sociálně-právní ochrany,
b)  vyhodnocení situace dítěte, které v návaznosti na příčiny ohrožení dítěte a důvody zahájení sociálně-právní ochrany podle písmene a) zahrnuje posouzení
1.  zdraví a prospívání dítěte,
2.  schopnosti dítěte poznávat a učit se,
3.  emočního vývoje a chování dítěte,
4.  rodinných a sociálních vztahů dítěte,
5.  sebepojetí dítěte,
6.  sociální prezentace dítěte,
7.  samostatnosti a sebeobsluhy dítěte,
8.  názoru dítěte a přání dítěte,
9.  dalších skutečností nezbytných pro hodnocení situace dítěte v konkrétním případě,
c)  vyhodnocení situace rodiny, které v návaznosti na příčiny ohrožení dítěte a důvody zahájení sociálně-právní ochrany podle písmene a) zahrnuje posouzení
1.  zajištění péče o dítě,
2.  zajištění bezpečí a ochrany dítěte,
3.  citové vřelosti vůči dítěti,
4.  podnětů a stimulace rozvoje dítěte,
5.  hranic chování dítěte a jeho výchovného vedení,
6.  stability situace rodiny,
7.  dalších skutečností nezbytných pro hodnocení situace rodiny v konkrétním případě,
d)  vyhodnocení širšího prostředí dítěte, které v návaznosti na příčiny ohrožení dítěte a důvody zahájení sociálně-právní ochrany podle písmene a) zahrnuje posouzení
1.  rodinné historie a fungování rodiny,
2.  širší rodiny a komunity,
3.  bydlení dítěte a rodiny,
4.  zaměstnání rodičů, dítěte a dalších členů rodinné domácnosti,
5.  finanční situace rodiny,
6.  sociálního začlenění rodiny,
7.  občanské vybavenosti v místě bydliště dítěte a rodiny, spočívající v zajištění a dostupnosti zdravotních a sociálních služeb, škol a školských zařízení, dalších zařízení a služeb určených pro děti, veřejné dopravy a veřejné správy,
8.  dalších skutečností nezbytných pro hodnocení širšího prostředí dítěte v konkrétním případě,
e)  souhrnné analýzy posuzovaných oblastí uvedených pod písmeny a) až d).”.
2. V § 2 odst. 1 se písmeno a) zrušuje.
Dosavadní písmena b) až l) se označují jako písmena a) až k).
3. V § 2 odst. 1 se písmeno e) zrušuje.
Dosavadní písmena f) až k) se označují jako písmena e) až j).
4. V § 2 odst. 1 se na konci písmene i) čárka nahrazuje tečkou a písmeno j) se zrušuje.
5. V § 2 odstavec 2 zní:
„(2)  Formou intervence a pomoci při péči o dítě a při jeho